خوک

دوشنبه 11 آذر 1398
23:44
masoumi5631

خلاصه فیلم

قاتلی زنجیره‌ای در شهر می‌چرخد و کارگردانان شاخص سینما را به قتل می‌رساند. حسن با بازی حسن معجونی فیلمسازی خشمگین است که به دلایل ظاهراً سیاسی نمی‌تواند فیلم بسازد. همسرش با او رابطه احساسی خاصی ندارد و بازیگر و ستاره محبوبش که به‌لحاظ حسی هم به او نزدیک است نیز برای بازی در فیلم دیگر کارگردانان بی‌تابی می‌کند. در میان سوءظنی شکل می‌گیرد که حسن همان قاتل زنجیره‌ای است اما او این را تکذیب می‌کند.

حس معجونی و مانی حقیقی در فیلم خوک

فیلم خوک اثر مانی حقیقی

نقد فیلم

هفتمین فیلم مانی حقیقی به‌نوعی مسیر فیلمسازی اثر ماقبل خود یعنی اژدها وارد می‌شود را ادامه می‌دهد. مانی حقیقی در فیلم خوک یه‌جورایی کلید جنون و ولع خود برای بیان حقیقت ذهنی‌‌اش را روشن کرده و بی‌هیچ منطق و الگویی فقط می‌گوید و می‌سازد و فریاد می‌زند. خوک شبیه هیچ اثری در سینمای ایران نیست اما نمونه‌هایی از این شکل از کمدی سیاه در ادبیات، تئاتر و سینمای اروپا دیده می‌شود که به‌خوبی از سوی حقیقی در سینمای ایران بازنمایی شده است. کارگردانی در این فیلم تمام و کمال برای روایت قصه است به جز چند سکانس موردی، ریتم و لحن خود را گم نمی‌کند. استفاده از ترکیب رنگ‌های مختلف و گاه زننده در فیلم کاملاً برای طرح دقیق‌تر آشفتگی فکری و اخلاقی شخصیت اصلی به کار گرفته می‌شود. این در گزینش لنز و انتخاب زاویه و ترکیب‌بندی تصاویر نیز مصداق دارد و با پیشروی داستان فیلم ما بیشتر به انتخاب‌های مانی حقیقی اعتماد می‌کنیم.

حسن معجونی در فیلم خوک

حسن معجونی در فیلم خوک

بازی‌ها در خوک به اندازه و درست است. حسن معجونی با همان ظرافت‌های ریز و البته استفاده از روحیه طنزی که دارد کمک بسیاری به معرفی کارکتر پیچیده حسن به بیننده می‌کند به‌خوبی از پس نقش بر می‌آید. چیزی که فیلم‌ها را از ورود به تجربه‌های نو و پیشرو مانند فیلم خوک و فیلم پیشین مانی حقیقی متضرر می‌کند، عادت و استمرار بیش از حد حضور بازیگران در فیلم‌های اجتماعی و روایت‌های ساده است. این فیلم‌ها به‌نوعی در رگ‌های بازیگران جزیان یافته و بخشی از آن‌ها شده است. در نتیجه حین ورود به تجربه‌های جدید آن‌ها را با مشکل روبه‌رو می‌کند. تلاش مانی حقیقی برای کنترل و هدایت بازیگران به سوی ارائه بازی‌هایی متمایز و در حدمت ژانر به‌خوبی و درستی پیداست اما همچنان شاهد عدم یکدستی در بخش‌هایی از فیلم هستیم.

حسن معجونی، لیلا حاتمی و مانی حقیقی در جشنواره فیلم برلین

حسن معجونی، لیلا حاتمی و مانی حقیقی در جشنواره فیلم برلین

انتخاب عوامل فنی و اجرایی یکی از کلیدی‌ترین فاکتور‌های موفقیت و دلنشینی فیلم خوک است. فیلمبرداری قابل ستایش محمود کلاری، صدابرداری داریوش صادق‌پور، صداگذاری امیرحسین قاسمی و موسیقی پیمان یزدانیان همگی فیلم را به اثری به‌یادماندنی و قابل مقایسه با آثار درخشان سینما بدل می‌کنند. فیلم به مثابه یک سمفونی هماهنگ و هم‌صدا شما را نه‌تنها با قصه بلکه با فضا و اتمسفر همراه می‌کند. برای شما اتمسفر فیلم دوست‌داشتنی می‌شود و صرفاً به‌دنبال یافتن قاتل نیستید. ازاین‌رو خوک برای گروه‌های فکری و جایگاه‌های اجتماعی گوناگون جاذبه‌هایی متمایز فراهم می‌کند. همچنین در ریتم هم ظرافت تدوینی بسیار خوبی از سوی میثم مولایی فراهم آمده تا جریان فیلم برای بیننده مهیج و پرکشش باقی بماند.

پوستر فیلم خوک

پوستر فیلم خوک

عوامل فیلم

کارگردان: مانی حقیقی

تهیه‌کننده: مانی حقیقی

نویسنده: مانی حقیقی

بازیگران: حسن معجونی، لیلا حاتمی، سیامک انصاری، لیلی رشیدی، پریناز ایزدیار و علی مصفا

مدیر فیلم‌برداری: محمود کلاری

موسیقی: پیمان یزدانیان

چهره‌پرداز: مهرداد میرکیانی

طراح صحنه: امیرحسین قدسی

طراح لباس: نگار نعمتی

تدوین: میثم مولایی

صدابردار: داریوش صادق‌پور

صداگذار: امیرحسین قاسمی

پخش‌کننده: فیلمز بوتیک (بین‌المللی) و نیکان فیلم (ایران)

مدت زمان: ۱۰۸ دقیقه

رضا یزدانی در فیلم خوک

رضا یزدانی در فیلم خوک

جوایز فیلم

  • بهترین موسیقی متن، بهترین چهره‌پردازی و طراحی لباس از بیستمین دوره جشن خانه سینما.

  • جایزه ویژه هیئت‌داوران از سیزدهمین دوره جشنواره فیلم‌های فانتزی استراسبورگ(بخش رقابت رودررو)

  • بهترین بازیگر مرد از پنجاه و یکمین دوره جشنواره فیلم‌های فانتزی کاتالونیا سیتخس


[ بازدید : 123 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به cinema of iran است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]